05.01.2018 00:20

Botezul Domnului

Botezul Domnului
Galerie foto

În programul iconografic al catapetesmei, peretele ce unește naosul de Sfântul Altar, momentul Botezului Domnului Iisus Hristos este așezat în simetrie cu momentul Schimbării Sale la Față, în raport cu icoana centrală. Dincolo de a ilustra ordinea evenimentelor din viața Domnului Hristos, catapeteasma sublimează dimensiunea duhovnicească a Botezul Domnului ca Teofanie, revelare a Mântuitorului ca Fiu al lui Dumnezeu.

De altfel, cele două evenimente sunt însoțite de mărturisirea Tatălui: „Tu ești Fiul Meu iubit” (Mt. 3, 17 și Mt. 17, 5; Mc. 1, 11 și Mc. 9, 7). Icoana nu este o fotografie, ci o reprezentare, o expresie a descoperirii pe care Dumnezeu a făcut-o către Biserică privitor la o Persoană sau la un moment din istoria mântuirii. Rolul icoanei este nu de a reda o realitate, ci de a o revela, de a deschide ochii inimii și pe cei ai minții spre Dumnezeu, de a sprijini procesul de îndumnezeire a omului în integralitatea sa. În acest context, scenariul iconografic și imaginea iconografică sunt o invitație nu la aprecierea măiestriei iconarului, ci la trăirea adevărurilor de credință, la cunoașterea lui Dumnezeu și la împlinirea poruncilor Sale, respectiv de a ne percepe pe noi înșine în raport cu Cel după al Cărui Chip suntem zidiți și de a ne strădui să ajungem la starea pentru care am fost creați, de desăvârșire. De aceea, icoana nu se realizează după cum își imaginează pictorul momentul reprezentat, ci după cum stabilesc rânduielile bisericești (erminiile). Succesiunea sărbătorilor de la sfârșitul și începutul anului calendaristic (decembrie – ianuarie) subliniază, o dată în plus, realitatea Întrupării Fiului lui Dumnezeu, arătând că aceasta nu este o închipuire, așa cum afirmau dochetiștii (eretici din primul veac al erei creștine, care spuneau că Întruparea nu este un eveniment real, ci doar aparent). Această realitate își găsește împlinirea în Moartea și Învierea Mântuitorului, la fel de reale și acestea. De aceea, mărturia auzită de martorii Botezului Domnului („Tu ești Fiul Meu iubit întru care am binevoit”) este cu atât mai importantă cu cât ea evidențiază identitatea de Fiu al lui Dumnezeu a Mântuitorului Hristos, respectiv identitatea Sa de Dumnezeu, iar – prin aceasta – posibilitatea mântuirii noastre, a tuturor. Cuvântul de mărturisire al lui Dumnezeu Tatăl își va găsi răspuns în mărturisirea Sfântului Apostol Petru către Mântuitorul: „Tu ești Hristos, Fiul lui Dumnezeu Celui viu” (Mt. 16, 16), respectiv în cuvântul Mântuitorului către Dumnezeu Tatăl: „Părinte, în mâinile Tale îmi încredințez sufletul Meu” (Lc. 23, 46) – cuvinte pe care și noi ar trebui să le gândim și să le rostim în fiece zi a vieții noastre.

Preot Marian Dobrescu, Parohia Pucioasa II