24.06.2014 07:10

BABEL F.A.S.T. 2014, gong final

BABEL F.A.S.T. 2014, gong final
Galerie foto

❚ După 5 ani de pauză, festivalul internațional al artelor BABEL F.A.S.T. a fost reluat, ca și când nici nu ar fi existat întreruperi, artiștii fiind bucuroși să revină la Târgoviște ❚ „Un teatru nu poate să crească decât alături de un festival. Așa își face prieteni internaționali și este recunoscut în muncă”, spune directorul teatrului „Tony Bulandra”

interviu în exclusivitate cu regizorul Mihai Constantin Ranin,

directorul Teatrului Municipal „Tony Bulandra” din Târgoviște

 

ANDREI VASILIU


Rep.: Cu ce gânduri încheiați ediția 2014 a festivalului BABEL, reluat după 5 ani?

- Cu gândul unei datorii împlinite, în primul rând față de mine însumi, pentru că mi-am respectat propriile angajamente, cu excepția a două evenimente, care nu s-au putut ține din cauza ploii. Dar trebuie să înțelegem că natura își cere întotdeauna drepturile și, pe viitor, va trebui să regândim toate evenimentele din exterior. De ce am făcut multe evenimente în exterior? Pentru că este important ca BABEL să se deschidă nu numai pentru spectatorii tradiționali care vin la teatru, ci pentru toată populația orașului, care trebuie să înțeleagă că există un asemenea eveniment de talie internațională în acest oraș.

{GOOGLE_AD_BOX1}

 

„Cei peste 100 de voluntari reprezintă vârful de lance

al reconstrucției Teatrului «Tony Bulandra»”

Rep.: Pe lângă Campionatul Mondial de Fotbal și vremea capricioasă, care au fost cele mai mari provocări ale acestei ediții a festivalului și cum le-ați făcut față?

- Nu au fost provocări, au fost surprize. Cea mai mare a fost să văd cei peste 100 de voluntari care s-au transformat într-un public fidel și devotat și care reprezintă vârful de lance al reconstrucției Teatrului „Tony Bulandra”. Sunt tineri care au avut ocazia să vadă și să asculte lucruri care nu se mai întâmplă în altă parte a lumii, pentru că tema festivalului este extrem de generoasă. Să reclădești BABEL-ul într-o manieră artistică este totuși un falanster plauzibil.

Rep.: Cum ați colaborat cu toți artiștii prezenți la festival?

- Foarte simplu, pentru că marii artiști, și mă gândesc la Jacques Trudeau - care este secretar general UNIMA, și la Joao Mota - directorul Teatrului Național din Lisabona, sunt oameni modești, foarte curioși, respectuoși, admirativi. Aproape că am avut mai puține probleme cu trupele din străinătate decât cu trupele din România, care sunt destul de exigente și capricioase. Mulțumesc mult echipei care a organizat acest festival, în primul rând lui Mircea Laslo, care este PR-ul teatrului și sufletul acestui festival. Cred că și-a propus prea multe lucruri, de aici și dificultatea de a le duce până la capăt. Mulțumesc regizorului Cristian Nedea, care este directorul tehnic al festivalului, el a venit de la Cluj să ne dea o mână de ajutor și sper să rămână în echipa teatrului în continuare; mulțumesc Cristinei Chirilă care s-a ocupat de toată comunicarea prin imagini a festivalului; lui Sorin Sălcudean, asistentul meu; lui Puiu Jipa, redactorul șef al ziarului festivalului - „Foaier”.

 

„Târgoviște trebuie să fie un oraș al evenimentelor culturale”

Rep.: Cum vi s-a părut că a fost primit de public BABEL 2014?

- Sunt subiectiv, întotdeauna îmi doresc mai mult, sunt exigent, al naibii de exigent, dar dacă ar fi să mă iau după aplauze, cel puțin la spectacolele la care am asistat, și cu tot gradul de umplere al sălilor, cred că festivalul a fost o mare victorie. Și nu atât pentru festival a fost o victorie, cât pentru teatrul „Tony Bulandra”, pentru că un teatru nu poate să crească decât alături de un festival. Așa își face prieteni internaționali și este recunoscut în muncă. E o victorie pentru viitoarele festivaluri, pentru că orașul Târgoviște trebuie să fie un oraș al evenimentelor culturale mai mult decât al altor tipuri de evenimente. Cred că acum, când industria dispare treptat-treptat, trebuie să ne orientăm mai ales spre serviciile culturale și turistice, iar teatrul are un rol important de jucat în această strategie pe care o pot avea politicienii.

Rep.: Ce spectacole și surprize pregătiți pentru următoarea ediție?

- Este o întrebare foarte bună, pentru că deja s-au anunțat artiști din Japonia, Coreea, Thailanda, Taiwan și Hong Kong. Ei n-au putut să aplice anul acesta. A fost făcut totul prea repede, nimeni nu bănuia că o să putem relua BABEL și că o să avem o finanțare. Practic, el s-a făcut cam în trei luni de lucru. Acum avem un an la dispoziție ca să aducem marile companii și marile personalități. Sper să reușim să-l aducem ca invitat de marcă, din partea Franței, pe Alain Delon anul viitor. Suntem în discuții cu impresarul său, are un spectacol în care joacă alături de fiica sa. Probabil vom păstra această temă generoasă a limbajului, a vorbirii, pentru că vorbirea este esențială în teatru și în comunicare. Vă mulțumesc că sunteți mereu alături de noi și mă bucur că mai am prieteni în Târgoviște și mai ales mă bucur că Teatrul „Tony Bulandra” și-a recăpătat numele pe care îl pierduse. Atunci când îți pierzi numele, ai senzația că nimic nu se mai poate întâmpla bine. Iată că binele se apropie.