21.07.2021 00:19

“România Educată”?

“România Educată”?
Galerie foto

GEORGE COANDĂ


Am crezut o vreme că președintele României, domnul profesor de fizică Klaus Werner Iohannis, a uitat de al său „proiect de suflet” denumit pretențios „România educată”. Prezumțios, președintele – tocmai când noi am crezut că și-a dat uitării proiectul – a ieșit, deunăzi, la rampă, și ne-a dat de veste că este hotărât să treacă la... educarea României. Acum ori niciodată. Numai că noi, cârcotași cum suntem prin natura meseriei, punem, și nu, așa, la întâmplare, o întrebare firească: până acum națiunea română a fost una needucată? Abia acum va fi scoasă din peșteră arătându-ise luminile Cunoașterii? Repetăm, nu este o mirare întâmplătoare. Vedeți, cum să nu te neliniștească tărășenia asta de rarisimă bizarerie inventată de șeful statului? A Românasburdistanului. Zău, cum vine treaba asta domnule președinte al republicii? Cică ar fi vorba de un „proiect de țară” autentic pentru generațiile viitoare cu perspectivă un veac lansat, de fapt, în... 2016. Adică în primul mandat al președintelui. Și deodată și l-a reamintit acum. De ce? Pentru că, măcar acum, în al doilea mandat, având la dispoziție „guvernul meu” – cât l-o avea -, hai, să nu părăsească scena fără nicio realizare. Și ca atare suntem invitați cu toții să ne implicăm activ în... dezbaterea publică. Etapizat, proiectul va fi supus unui șir de dezbateri pe câțiva ani, adică pierdere de timp. Dar știți care este tâlcul relansării de acum? O justificare pe repede înainte pentru a arăta Bruxelles-ului că este nevoie, la București, de niște euro de alminteri, prevăzuți în mult pritocitul PNRR. E de bine, nu zic nu. Doar că proiectul prezidențial nu este prea clar în ceea ce se dorește a fi în viitor Școala românească. Aflăm că va fi reformată după o serie de reforme postdecembriste de o sublimă inutilitate. Adică pe niște... rute, unele amintind de buna tradiție organizatorică de odinioară (nimic, deci, sub soare), însă una ne-a dat de gândit: „spargerea inspectoratelor școlare”. Oare așa ceva nu va crea haos în sistemul de învățământ preuniversitar? Și printe multele altele – proiectul fiind foarte stufos și cu multe imprecizii – s-a prevăzut, ghiciți ce? Reziliența școlar educativă. Ei, na! Ca să fie-n ton. Dar vom mai reveni asupra acestui mirobolant proiect. Și n-am să concluzionez ca Ion Cristoiu, cum că „s-a scremut Muntele și a născut o mărgică”. Ci doar am să-mi dau cu o părere, nu numai de ziarist, însă și de om al școlii: cu reforma (proiectul cotrocenist) creștem norma de... analfabeți instituționali. Ăsta-i riscul!