Teme principale

Prima paginĂŁ (PDF)

Newsletter

Aboneaza-te pentru a primi buletinul de stiri prin email

Adresa ta de email:
Agentia Nationala de presa AGERPRES - www.agerpres.ro



20.10.2014 00:25

FOTO :: Festivalul Național de Interpretare și Creație a Romanței Românești, Târgoviște, 16-18 octombrie 2014. Gong final la ediția a 47-a


A A

"Crizantema de Aur" tânjește după romanțe


Florin Georgescu și Felicia Filip, romanțe și canțonete într-un duet sensibil

❚ Cu greu și cu multe moașe a văzut lumina scenei la finalul săptămânii trecute încă o ediție a Festivalului Național de Interpretare și Creație a Romanței “Crizantema de Aur” la Târgoviște ❚ Din păcate, organizatorii festivalului s-au mobilizat prea târziu și ce a ieșit a fost o ediție încropită ❚ Alegerea Teatrului “Tony Bulandra” pentru a fi gazdă a spectacolelor de romanțe a fost o variantă de fugă din frigul, murdăria și întunericul care s-au înstăpânit peste Casa de Cultură a Sindicatelor ❚ Trofeul secțiunii de Interpretare a fost decernat Tatianei Jacot din Chișinău, Republica Moldova, care a cucerit juriul și publicul cu vocea deosebită, dar și cu sensibilitatea și prezența scenică ❚ Trofeul secțiunii de Creație a fost acordat compozitorului Ionel Bratu Voicescu ❚ A impresionat recitalul extraordinar susținut de două mari voci ale României: soprana Felicia Filip și tenorul Florin Georgescu

TEODOR VASILIU


Cu greu și cu multe moașe (Consiliul Local Târgoviște, Consiliul Județean Dâmbovița etc.) a văzut lumina scenei la finalul săptămânii trecute încă o ediție a Festivalului Național de Interpretare și Creație a Romanței “Crizantema de Aur” la Târgoviște. După câte laude am auzit pe scenă, era mai-mai să leșin crezând că mi se vor atribui și mie cine știe ce merite pe care spun aici că nu le-am avut. Dorința mea și a iubitorilor de romanță s-a împlinit într-o mică parte la ediția din acest an, la care m-am insinuat printre organizatori, nu ca să mă umplu de glorie, ci în încercarea de a opri deturnarea acestui mare festival național de la rosturile lui muzicale și pentru a-l readuce la matca lui istorică. Din păcate, organizatorii festivalului s-au mobilizat prea târziu și ce a ieșit a fost o ediție încropită. Dar s-o iau gospodărește…

Trofeele acestei ediții, proiectate și realizate de designerul Cătălin Hrimiuc


 


De la Casa Sindicatelor, la Teatrul “Tony Bulandra”

Alegerea Teatrului “Tony Bulandra” pentru a fi gazdă a spectacolelor de romanțe a fost o variantă de fugă din frigul, murdăria și întunericul care s-au înstăpânit peste Casa de Cultură a Sindicatelor din Târgoviște, pentru salvarea căreia nicio instituție a statului nu catadicsește să se implice ca să o transforme într-un spațiu civilizat pentru organizarea de spectacole.

De altfel, în Dâmbovița, de-atâta dragoste și respect pentru cultură din partea autorităților, avem în municipiul reședință de județ o singură sală de spectacole, modernă, curată, caldă și primitoare, aceea fiind a Teatrului “Tony Bulandra”. Realizarea ei o datorăm strădaniei directorului Mihai Constantin Ranin, dar, iertată-mi fie lipsa de modestie, și eforturilor mele de infarct care ne-au adus o grămadă de dușmani.

Mihai Constantin Ranin, directorul Teatrului „Tony Bulandra” din Târgoviște


 

 

De câțiva ani îi aud pe unii și pe alții că aduc și ei jertfe pe altarul culturii dâmbovițene. Hai să vedem concret, în stilul meu critic constructiv, cum au făcut-o anul acesta pentru slujirea festivalului de romanțe românești pe care ei și nu doar ei îl numesc, pe bună dreptate, marele brand muzical al culturii vii târgoviștene. Oftez și îmi continui cronica.

 

Ambianță, scenografie, regie… Doar atât s-a putut?

În mod evident, înainte de a le transmite organizatorilor criticile spectatorilor și ale invitaților la pachet cu ale mele, trebuie să spun că spațiile elegante (foaier și scenă) ale Teatrului “Tony Bulandra” au devenit neîncăpătoare pentru dorința scenografului MC Ranin de a le umple până la refuz cu tot ce a crezut domnia sa că e potrivit evenimentului. Și, cum mai zice românul, cu tot ce avea omul prin debara. Mai cu seamă scena mi s-a părut cea mai afectată, spre nemulțumirea multor artiști. Dintre toți organizatorii, oameni cu elan romantic de altfel, doar eu și bătrânii castani din Târgoviștea romanțelor putem da mărturie că festivalul crizantemelor a oferit mai mult și la acest capitol de-a lungul celor 47 de ediții.

Nu e productiv pentru organizatori să creadă că acest festival național a început odată cu implicarea lor, fiindcă există în istoria sa termene de comparație, care le pot fi nefavorabile. De altfel, am și vorbit cu Gabriel Boriga - președintele festivalului, dar și cu MC Ranin - directorul Teatrului “Tony Bulandra” pentru constituirea de îndată a unui comandament artistic și administrativ care să trateze efectiv acest festival național unic în România ca pe un brand muzical veritabil. Asta însemnând, ca să mă fac mai bine înțeles, beneficii uriașe de imagine prin preluarea lui integrală pe un post național de televiziune. A dovedit-o în acest an invitarea, pe ultima sută de metri, a postului TV Favorit care a transmis integral Gala Laureaților, spre bucuria românilor de pretutindeni și spre onoarea Târgoviștei, ca cetate istorică a romanței.


Interpretare, creație, jurizare

Juriul, format din personalități ale vieții artistice românești, a dat satisfacție publicului prin premiile acordate binemeritat la secțiunile de interpretare și de creație. În mod evident, însă, jurații au ales ce era mai bun din ce au avut pe scenă. Și uite-așa trebuie să readuc în discuție, repetând ca o flașnetă, cât de necesară este realizarea unor preselecții serioase și temeinice încă de la începutul anului. Cele din acest an au fost făcute formal, foarte târziu și asta s-a văzut și s-a auzit în prestația unor concurenți ai secțiunii de interpretare, și așa puțini la număr, dar și în privința secțiunii de creație, prea modestă în ceea ce privește numărul participanților. În tot cazul, gala laureaților de sâmbătă seara a adus la rampă două “Crizanteme de Aur”. Trofeul secțiunii de Interpretare a fost decernat Tatianei Jacot din Chișinău, Republica Moldova, care a cucerit juriul și publicul cu vocea deosebită, dar și cu sensibilitatea și prezența scenică. În paranteză fie spus, reprezentanții Republicii Moldova au onorat în fiecare an, cu toată seriozitatea, “Crizantema de Aur”, sora mai mare a “Crizantemei de Argint” din Chișinău.

Trofeul “Crizantema de Aur”: TATIANA JACOT, alături de primarul interimar Ciprian Prisăcaru și de președintele festivalului, Gabriel Boriga


 

 

Trofeul secțiunii de Creație a fost acordat compozitorului Ionel Bratu Voicescu, a cărui “Inimă” pe versurile lui Ion Haineș a emoționat în interpretarea răscolitoare a apreciatei artiste lirice Liana Lungu. Publicul i-a aplaudat călduros și pe ceilalți laureați ai acestei ediții, care ne-au demonstrat prin evoluțiile lor emoționante că romanța românească are viitor, în ciuda prohodului pe care i-l cântă diverși globalizați artistic.

Trofeul “Crizantema de Aur”: “Inimă” - compozitor IONEL BRATU VOICESCU


 

 

Concurenții și invitații în recital au beneficiat de o sonorizare super profesională care a pus în valoare marile voci și le-a salvat din valurile emoției pe cele mai firave. Trofeele acestei ediții, proiectate și realizate de designerul Cătălin Hrimiuc, au putut fi admirate și de spectatori în foaierul teatrului, înainte de a fi înmânate laureaților.

Premiul I - DORU EMANUEL PANTAZI (Constanța)


 

 

Publicul a fost, însă, neplăcut surprins că spectacolul de gală nu a fost onorat și de juriu, care și-ar fi primit astfel binemeritate aplauze. Pot să spun în cunoștință de cauză că o asemenea gafă nu a existat niciodată în istoria de 47 de ani a acestui festival național, ca gala laureaților, transmisă în direct pe un post național de televiziune, să fie văduvită de prezentarea juriului, pe motiv că majoritatea juraților lipsea. Dar ce pretenții să mai am eu la juriu, când nici prefectul județului, nici președintele CJD nu au fost prezenți în sală în nicio seară?


Prezentatori, animatori și ofițeri înfloritori

Amfitrioni ai celor trei seri de festival au fost actrița Alexandra Velniciuc și prezentatorul Octavian Ursulescu. Dacă pentru fermecătoarea actriță a Teatrului “Metropolis” nu a fost o premieră prezența sa la “Crizantema de Aur”, pentru partenerul său de prezentare a fost, mi-ar plăcea să cred, începutul unei mari iubiri pentru romanță. Succesele lor în spectacole și emisiuni de muzică ușoară, care le-au adus o binemeritată celebritate, i-au făcut și pe spectatorii târgovișteni să-i răsfețe în fiecare seară cu aplauze la scenă deschisă. Dacă la farmecul lor și la eleganța vestimentară ar fi adăugat și-un fior poetic în prezentare, pe mulți i-ar fi uns la inimă. Oricum, povestea romanței îi mai așteaptă, de vor dori să o depene și pe viitor împreună cu spectatorii târgovișteni.

Prezentatorii Alexandra Velniciuc și Octavian Ursulescu, amfitrioni eleganți ai celor trei seri de festival


 

 

Recunosc că dacă spectacolul de pe scenă trebuie îmbunătățit pe ici - pe colo, și anume prin părțile esențiale, pe cel din foaier mi-aș dori să-l revăd și la celelalte ediții. Tinerele domnițe animatoare elegante și galanții ofițeri care le însoțeau m-au dus cu gândul spre timpuri în care cu siguranță romanța se simțea mai iubită. O oarecare strângere de inimă a produs, totuși, prezența ofițerilor la porțile romanței. Dar văzându-i atât de binevoitori și cu brațele încărcate cu superbe aranjamente florale, mi-am zis că descinderea lor pe scenă a fost de bine.


Orchestra “Romanticii” și recitaluri romantice

Condusă de Dan Ardelean - prezentat și ca director artistic al festivalului, Orchestra “Romanticii” nu mi s-a părut a fi la această ediție în cea mai bună formă. Dacă în alți ani am lăudat-o, sper că n-o fi cu bănat dacă spun acum că de la astfel de profesioniști publicul se aștepta la mai mult, mai frumos și mai sincronizat. Inclusiv cu genul muzical. Ca să nu le sară unora vreo coardă-n cap și nici mie “sacâzul” de la pix, spun, ca să dau doar un exemplu, că deschiderea concertului de gală cu melodia-temă din coloana sonoră a filmului “Lista lui Schindler” nu are nicio legătură cu romanța românească. Știu că unii profesioniști merg pe principiul total greșit că la țară mulți aud, puțini cunosc. Dar la Festivalul Național de Creație și Interpretare a Romanței “Crizantema de Aur”, publicul este avizat și pretențios pe banii lui cu care a ținut în viață acest festival timp de 47 de ani. Numai cu Cornel Panțâru și a sa vioară fermecată nu se face primăvară în toamna romanței. Așteptam micro-recitalurile sale din edițiile trecute. Poate la cele viitoare!

Recitalurile din acest an au fost bogate în surprize de tot felul. A impresionat însă de această dată recitalul extraordinar susținut de două mari voci ale României: soprana Felicia Filip și tenorul Florin Georgescu. Aceștia au îmbrățișat romanțe și canțonete într-un duet sensibil și frumos regizat, culegând ropote de aplauze cu rechemări la rampă. Cine zicea că recitalurile de romanță nu mai au succes la Târgoviște și că festivalul trebuie “modernizat” ar trebui să vadă astfel de recitaluri ale unor mari artiști care și-au inclus romanța în repertoriu.

 

Un alt recital sensibil și foarte apreciat a fost cel al câștigătorului Trofeului “Crizantema de Aur” 2013 - Alexandru Chiriac din Constanța. Tinerii din corala “Armonia” a Arhiepiscopiei Tomisului, Alexandru Chiriac și Doru Emanuel Pantazi (premiul I - 2014), ca și de Gheorghe Vasilache (Premiul Special “Felicia Filip - voce cu parfum de crizantemă” - 2014), membru al coralei Arhiepiscopiei Târgoviște, ne-au transmis prin prestațiile lor artistice dragostea și respectul pentru cântecul poetic românesc, dublate de seriozitatea educației creștine și muzicale.

Premiul Special “Felicia Filip” - GHEORGHE VASILACHE (Târgoviște)

 


 

 

Recitalurile de muzică ușoară ale îndrăgiților cântăreți români Stela Enache, Alexandru Jula și Marina Voica au fost primite cu mare bucurie de spectatorii târgovișteni, mai ales că a fost o premieră prezența lor în recital pe scena “Crizantemei de Aur”. Șlagărele care le-au adus gloria au făcut să curgă și câte-o lacrimă din ochii celor care și-au reamintit muzica tinereții lor, la fel de frumoasă și astăzi. Dacă nu ar fi fost invitate atât de târziu, cu siguranță că cele trei vedete ale muzicii ușoare românești și-ar fi adaptat recitalurile la genul muzical pe care îl slujește acest festival național. Vă puteți închipui ce farmec ar avea Marina Voica dacă ar interpreta romanțe cu trăirea și vocea ei inconfundabile? A zis că-și dorește s-o facă anul viitor. Ce frumos ar fi!

Marina Voica, recital electrizant și promisiunea că la anul va cânta romanțe || Stela Enache, în recital, îmbrățișând îngerașul păzitor al scenei 


 


Un moment special l-a constituit și lansarea cărții “Ultimul romantic”, apărută la Editura Prouniversitaria, scrisă de Oana Georgescu, de dragul vieții artistice de excepție a cântărețului Alexandru Jula. Cartea s-a bucurat de mult succes la public, iar îndrăgitul interpret nu a prididit cu autografele.

 

Remarcabil a fost recitalul actorului Adrian Nour, acompaniat de trupa de chitariști “Frații Zamfirescu”. Dacă ar fi avut timp să-și construiască recitalul și cu romanțe românești, surori la fel de valoroase ca și fado-urile pe care le-a interpretat cu atâta dăruire, ar fi fost și mai frumos decât a fost.

Actorul Adrian Nour și Frații Zamfirescu, într-un recital memorabil. Lângă fado-uri le-ar fi stat bine și două romanțe interpretate cu aceeași dăruire


 


De s-ar fi oprit totul aici, era mai bine și pentru festivalul de romanțe, și pentru bugetul lui. Organizatorii, în entuziasmul lor febril, l-au făcut peste noapte cap de afiș la această ediție a romanței românești pe Francesco Napoli, care, așa cum ar spune-o Tudor Gheorghe… “a greșit spectacolul”. De plăcut a plăcut, de cântat a cântat bine, de vorbit a vorbit prea mult, de aplaudat ce a fost nu se poate plânge, doar că ar fi fost mai potrivit să încheie un concert de muzică pop și nu unul de romanțe.

Francesco Napoli, moment inedit în acompaniamentul maestrului Dan Ardelean


 

 

Niciun cuvânt despre corifeii romanței

Din păcate nici ediția din anul acesta nu i-a omagiat pe corifeii romanței și, de n-ar fi fost prezentă Mimi Popovici, soția regretatului compozitor Titel Popovici ca să ofere tradiționalul premiu al Școlii Populare de Arte din Iași, s-ar fi zis că ne aflăm la un festival fără un trecut glorios. Dar hai să închei optimist această cronică, pe care o adaug “Istoriei Crizantemei de Aur” și să sper, având în vedere discuțiile purtate cu conducerea Primăriei Târgoviște și a Teatrului “Tony Bulandra”, că ediția viitoare va fi una a cărei organizare profesionistă să înceapă chiar de astăzi.

 

Ultima oră: Aseară,

Un bal ratat…

Balul Crizantemei a fost o idee pe care am îmbrățișat-o de când am auzit-o. Din păcate, nu și data și ora la care el urma să aibă loc. Am expertiză în acest domeniu, dacă se poate spune așa, de la vechiul bal al cetății și nu numai. Din motive pe care nu mi le explic nici acum, târgoviștenii evită asemenea întâlniri. Aseară am găsit la Teatrul “Tony Bulandra” o organizare a balului fără reproș, dar și fără participanți. Fără să vreau s-o fac pe deșteptul, spun ce le-am spus și organizatorilor când am auzit ziua nepotrivită în care-și propuseseră să organizeze balul. Dacă s-ar fi organizat vineri seara, cu spectatorii și cu toți artiștii prezenți, ar fi fost un real succes. Așa, a fost un eșec pe bani foarte mulți. Dezamăgite erau și cele câteva persoane prezente. Dintre autorități, numai primarul Ciprian Prisăcaru era prezent, în ținută de gală, mâhnit că n-a ieșit evenimentul. A fost prezentă Orchestra Simfonia din București, dirijată de maestrul Florin Totan, care a încântat cu o serie de valsuri puțina asistență și personalul teatrului aflat la datorie. Invitația la dans au făcut-o două perechi de balerini de la Opera Română din București. Revin aproape obsesiv la necesitatea abordării pentru “Crizantema de Aur” a unui management profesional. E păcat să cheltui atâția bani pentru doar câteva persoane. Și când mă gândesc la faptul că vineri seara și apoi sâmbătă, după Gala Laureaților, mai toate cunoștințele mele mă întrebau dacă organizatorii fac vreo întâlnire festivă… S-a ratat încă un moment care avea toate datele să fie emoționant și de neuitat.

 

Laureații Festivalului Național de Interpretare și Creație a Romanței
“Crizantema de Aur”, ediția a 47-a

Secțiunea Interpretare

Trofeul “Crizantema de Aur” - TATIANA JACOT (Chișinău, Republica Moldova)
Premiul I - DORU EMANUEL PANTAZI
(Constanța)
Premiul II - RAISA BÂRNAZ
(Orheiu, Republica Moldova)
Premiul III - AUREL NIAMȚU
(Iași)
Premiul Special “Felicia Filip” - GHEORGHE VASILACHE
(Târgoviște)
Premiul Special al Consiliului Județean Dâmbovița - VOICHIȚA REGOȘ
(Baia Mare)
Premiul Special al Școlii de Arte “Titel Popovici” - SABINA MARIA STRÃCHINARU
(Iași)

Secțiunea Creație

Trofeul “Crizantema de Aur”: “Inimă” - compozitor IONEL BRATU VOICESCU, versuri Ion Haineș, interpretată de Liana Lungu
Premiul Special al municipiului Târgoviște
: “Iubirea, floare de cais” - compozitor CONSTANTIN BARDAN, versuri Mariana Chirtoacă, interpretată de Claudia Mariana Filipescu

 

Juriul

VOICU ENÃCHESCU - președinte, maestru emerit, dirijor
FELICIA FILIP
- președinte de onoare, soprană, prim-solistă a Operei Naționale din București
LEONID GORCEAC
, prim-vicepreședinte al Uniunii Muzicologilor din Moldova
FLORIN GEORGESCU
, tenor
CRISTINA MUNTEANU
, artist instrumentist, director adjunct al Centrului Județean de Cultură Dâmbovița
FLORINA CERCEL
, actriță la Teatrul Național din București
DIANA VODÃ NUȚEANU
, conf.univ.dr., membru al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România

 

 



Comentarii

sau

AdaugĂŁ comentariul tĂŁu daca nu ai cont facebook

Trimis de MARIN VOICAN-GHIOROIU la 20.10.2014 10:12

MI-ATÂT DE DOR DE TINE, REGINA MEA - R O M A N Ț A!

Calc pe covorul roșu, trec pragul palatului (Teatrul TONY BULANDRA) cu arcade în dantelării de crizanteme nemuritoare care-mi aruncau zâmbete din gingașele petale; sala este împodobită cu mare pricepere și inspirațe de excepție (opera distinsului director și regizor d-ul Mihai Constantin Ranini).
Sunt extaziat!... sunt pur și simplu cucerit de adevărate decoruri magnifice... Scena, o minunată grădină luxuriantă în care steblele de crizanteme fascinau ochiul avid al iubitorului de frumos, m-au făcut să iau aminte la cele câteva damigene ce-mi spuneau discret: „Mustul ghiurghiuliu s-a înăsprit și-i bun cu o pastramă pregătită la flacăra molcomă a cărbunilor de prun, iar un lăutar vestit, mângâind vioara și îndemnând tot omul să petreacă:
„Bun e mustul și înțepă,/
E ca gura de fecioară...
/ N-aș mai bea un strop de apă-/
De m-ai picura cu ceară!”

Ce pot să vă mai spun?... Nu găsesc atâtea cuvinte de admirație pentru felul în care am fost primit (asemenea unui prinț) așteptat cu mare bucurie, și poftit să pășeasc pe scările luminate (realizate din scândură de brad care răspândea aromă de rășină dumnezeiască). Când am simțit sub tălpi platforma succesului* privirea mi-a fost captatetă de un ecran panoramic.
De undeva... din abisul unei lumi fantastice, am zărit pe fundal imagini de-o rară frumusețe: flori pe care numai în vis le puem admira (crizanteme, trandafiri, crini regali, orhidee) își deschid petalele multicolore și sunt răpite de adierea unui zefir rătăcit în zilele lui Octombrie (încă însorit), apoi armonia „codrului bătut de gânduri” ce se tălăzuia pe o mare de doruri nostalgice m-au făcut să simt fiorul toamnei.
Regina mea iubită, ROMANȚA, fiică îndrăgită de tot românul, mereu tânără, seducătoare și înfloritoare, care de 47 de ani ne încântă cu zeci și zeci de melodii, pe care le-a înobilat atât de magistral celebra cântăreață fără egal, IOANA RADU.
Pentru acest regal spectacol vă mulțumesc dragi târgovișteni! Cinste și onoare Domniilor-Voastre pentru munca și dăruirea cu care v-ați mobilizat timp de 47 de ani să mențineți această floare dragă nouă, ROMANȚA, să o îngrijhiți, să o stropiși cu lacrimă de dor, și să-i mențineți celebritatea.
Cu stimă și înaltă prețuire,
Scriitor-comppzitor Marin Voican-Ghioroiu


Nume:


Comentariu:



cod captcha



Din aceeaÂși categorie

Să nu ne uităm istoria
Parteneriat solid între CJD și Asociația Comunelor din România
Inaugurare parcare și intrare nouă pentru Parcul Chindia
Din dragoste pentru Basarabia
Restaurarea Școlii de Cavalerie în vederea consolidării identității culturale
Drum inaugurat la Raciu
Festivități de Ziua Poliției Române
Conferință pe tema pericolului drogurilor
Mincinoșii lui Putin (II)
Amenzi uriașe pentru delicte de mediu


Politica de Cookie
Politica de Confidentialitate

Editorial

Să nu ne uităm istoria

Când îți uiți istoria, ca popor, efectul este unul singur și tragic: ești exclus din istorie. Când, de bunăvoie, sau la ordinul venit de la un factor de putere dictatorial de peste fruntarii - de pildă de la tiranii inventatori ai globalizării neo-marxiste – îți uiți trecutul, mai ales lecțiile sale existențiale, este bine știut/și de știut că nu ai posibilitatea să-ți prevezi și, astfel, să-ți construiești viitorul.

[citește tot...]





Agentie imobiliara Sibiu
Anunturi Imobiliare Dambovita

Posta redactiei: fii jurnalist !

Fii jurnalist, introdu propriile tale stiri, fotografii, scrisori deschise, sesizari in sectiunea dedicata postei redactiei.

Ce anume iti poate strica fosa septica ecologica

Ce anume iti poate strica fosa septica ecologica
Cand esti nevoit sa-ti montezi o fosa septica ecologica deoarece in zona in care locuiesti nu exista canalizare este nevoie sa tii cont de anumite reguli de mentenanta pentru a nu afecta negativ sistemul septic si pentru a-i prelungi durata de viata. Acest lucru nu este benefic numai din punct de vedere financiar, dar te poate ajuta sa previi situatii neplacute cauzate de refulari sau mirosuri urate. [citește tot...]

Alte articole »

Trimite articol

publicitate

aparate foto digitale