Teme principale

Prima paginĂŁ (PDF)

Newsletter

Aboneaza-te pentru a primi buletinul de stiri prin email

Adresa ta de email:
Agentia Nationala de presa AGERPRES - www.agerpres.ro



14.04.2014 08:13


A A

Capcane electorale

Capcane electorale

Hotărârea Biroului Electoral Central de respingere a candidaturii actorului Mircea Diaconu la alegerile europarlamantare ca urmare a contestării Agenției Naționale de Integritate, urmată de reacția neinspirată a PNL-ului de a înlocui pe lista de candidați pe unul dintre cei mai vocali liberali ai săi, a deschis o întreagă dezbatere publică.

 

Evenimentul a fost exploatat politic, în bună tradiție dâmbovițeană, astfel că atât adversarii lui Mircea Diaconu, cât și exponenții lor mediatici n-au mai așteptat decizia justiției și s-au grăbit să-și exprime satisfacția pentru respingerea candidaturii prin exprimări jenante precum „penibilul caz Diaconu, un real prilej de bucurie”. Alții, printre care și „Jurnal de Dâmbovița”, n-au ezitat să aplaude demersul talentatului actor, înainte chiar de a se fi pronunțat hotărârea de admitere a contestației.

 

Astăzi, la ora adevărului, când soluția Tribunalului Bucur ști a fost confirmată de Curtea de Apel, atitudinea celor care s-au năpustit cu acuze asupra omului Mircea Diaconu, profețindu-i sfârșitul politic, ne apare cu adevărat penibilă. La fel de penibilă este și reacția liberalilor, stingheriți de soluția nescontată a justiției și îngrijorați de perspectiva previzibilă a deturnării voturilor pe care le vor pierde la apropiatele alegeri în favoarea lui Mircea Diaconu.

 

Comentariul de față privește mai puțin asemenea abordări emoționale care demonstrează cât de divizată este societatea în care trăim, ci își propune să evalueze succint reglementările legale aplicabile acestui caz și modul cum au fost ele interpretate într-o speță care are toate ingredientele pentru a se constitui într-un precedent judiciar și un exemplu de școală pentru ceea ce înseamnă interpretarea dreptului.

 

Lacune în legi și în acte normative

O primă constatare este că, în privința incompatibilităților, sunt în vigoare mai multe reglementări, contrar principiului prevăzut în art. 16 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, referitor la evitarea paralelismelor în cadrul legiferării.

 

În materia care interesează aici, coexistă reglementări ale Legii nr. 96/2006 privind Statutul deputaților și senatorilor, Legea 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcțiilor și demnităților publice pentru modificarea și completarea Legii nr. 144/2007 privind înființarea și organizarea ANI, precum și pentru modificarea și completarea altor acte normative, Legea 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice și în mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției, Regulamentele celor două Camere ale Parlamentului.

 

O asemenea inflație de reglementări redactate sub presiunea evenimentelor interne și mai ales externe caracterizează întreaga legislație, afectându- i coerența, claritatea și predictibilitatea. Deosebit de excesul de reglementare, calitatea actelor normative lasă și ea de dorit, fapt ce poate fi constatat prin simpla lectură a textelor legale aflate în dispută.

 

Astfel, potrivit art. 25 alin. (2) din Legea 176/2010, „Persoana eliberată sau destituită din funcție potrivit prevederilor alin. (1) sau față de care s-a constatat existența conflictului de interese ori starea de incompatibilitate este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcție sau o demnitate publică ce face obiectul prevederilor prezentei legi, cu excepția celor electorale (s.n.) pe o perioadă de 3 ani de la data eliberării, destituirii din funcția ori demnitatea publică respectivă sau a încetării de drept a mandatului”.

 

Este o prevedere legală insuficient elaborată, neclară și echivocă într-o materie care reclamă rigoare a exprimării normative. Ea a făcut posibile interpretări dintre cele mai stranii de către cei care s-au aplecat pe textul legii (puțini la număr). Una dintre ele este că sintagma „cu excepția celor electorale” ar privi funcțiile electorale pe care le poate ocupa cel incompatibil. Este înțelesul pe care enunțul normei îl are la prima lui citire și pe care, în mod inexplicabil, îl are în vedere și motivarea Tribunalului București.

 

O lectură mai atentă a textului în discuție va putea desluși sensul real al normei, acela că persoana incompatibilă este decăzută doar din dreptul de a mai exercita o funcție sau o demnitate publică, dar nu și din drepturile sale electorale. Constatarea pe care o face motivarea Tribunalului, că nu există nicăieri o reglementare a funcțiilor electorale, este lipsită de obiect, de vreme ce ele nici nu există ca atare și nici n-au fost vizate de enunțul normativ.

 

Odată stabilit că, potrivit Legii nr. 176/2010, persoana incompatibilă nu poate fi decăzută din drepturile electorale, printre care și dreptul de a fi ales în Parlamentul European, drept consfințit de Constituția României în art. 38, întreaga discuție este și ea rămasă fără obiect. Dar textul legal care a generat controversa este cel de la art. 25 alin. (2) din Legea nr. 176/2010 potrivit căruia „Dacă persoana a ocupat o funcție eligibilă, nu mai poate ocupa aceeași funcție (s.n.) pe o perioadă de 3 ani de la încetarea mandatului”.

 

Întrebarea este dacă decăderea privește orice altă funcție eligibilă sau doar de funcția pentru care s-a constatat incompatibilitatea. În concepția ANI, persoana față de care s-a constatat starea de incompatibilitate nu mai poate ocupa nici o altă funcție eligibilă, cu motivarea că „a accepta ideea potrivit căreia candidatura dlui Mircea Diaconu ar îndeplini condițiile legale motivat de faptul că funcția eligibilă de senator nu este aceeași cu funcția eligibilă de europarlamentar, ar însemna nerespectarea scopul normei juridice incidente, anume acela de prevenție și sancționare a stării de incompatibilitate”.

 

Voit sau nu, se omite că, într-un stat de drept, nici prevenția și nici sancționarea nu pot încălca drepturile fundamentale ale omului, ele putând opera doar în limite strict legale. Prin urmare, orice sancțiune trebuie să aibă un temei legal expres, ceea ce presupune un text normativ explicit, nu unul ambiguu. Nici o sancțiune nu poate fi dedusă prin analogie. Potrivit art. 10 din Codul civil, dreptul comun, reglementările care restrâng exercițiul unor drepturi civile sau care prevăd sancțiuni civile se aplică numai în cazurile expres și limitativ prevăzute de lege.

 

Practica CEDO respinge interpretarea extensivă a unei prevederi legale lipsite de claritate în materie electorală, la fel cum respinge și orice reglementări electorale potrivnice așteptărilor legitime ale destinatarilor acestora. Departe de a constitui „un precedent periculos”, cum din nou se pronunță inadecvat aceiași adversari politici ai dlui Diaconu, cazul de față reprezintă un semnal că este nevoie de o interpretare oficială a textelor legale mai sus menționate.

 

Din această perspectivă, este greu de înțeles lipsa de reacție a Parlamentului României, singura autoritate legală care poate face interpretarea oficială a textului de la art. 25 alin. (2) din Legea nr. 176/2010, curmându-se astfel conflictul juridic de natură constituțională între autoritatea judecătorească și autoritatea legiuitoare, constatat prin Decizia Curții Constituționale nr. 460 din 13 noiembrie 2013.

 

Cum atât conflictele de interese, cât și incompatibilitățile țin de interesul public, este de așteptat o reglementare legală unitară și coerentă, evitându-se atât exercițiile de imaginație, cât și exploatarea lor politică.

prof.univ.dr. Sache Neculaescu

 

 



Comentarii

sau

AdaugĂŁ comentariul tĂŁu daca nu ai cont facebook

Nume:


Comentariu:



cod captcha



Din aceeaÂși categorie

Nod rutier cu acces direct la Autostrada A3
Evoluția forței de muncă și șomajului în județul Dâmbovița
Programul „Masă Sănătoasă", extins în județul Dâmbovița
Turismul, în creștere în Dâmbovița
„Tinere mame defavorizate, sprijin pentru creșterea copiilor”
Se fac investiții în societățile din industria de Apărare
Investiții masive în infrastructură
„Salariul minim european va fi introdus în România în acest an!”
Centrul de Zi de Asistență și Recuperare pentru Persoane Vârstnice
Precizări despre regulile campaniei electorale


Politica de Cookie
Politica de Confidentialitate

Editorial

Iadul din... Țara Sfântă. O frică îngrozitoare cuprinde lumea (II)

GEORGE COANDĂ


Un binecunoscut filosof francez Bernard-Henri Levy a deconspirat cum că „suntem în mijlocul celui de-al Treilea Război Mondial”, și că pericolul de moarte, cu toate că pare paradoxal, ne vine din pricina acelei „mari alianțe între islamismul radical și ortodoxia rusă”. Beijingul, totuși, în înțelepciunea lui milenară îndeamnă „părțile relevante... [citește tot...]






Agentie imobiliara Sibiu
Anunturi Imobiliare Dambovita

Posta redactiei: fii jurnalist !

Fii jurnalist, introdu propriile tale stiri, fotografii, scrisori deschise, sesizari in sectiunea dedicata postei redactiei.

Ce anume iti poate strica fosa septica ecologica

Ce anume iti poate strica fosa septica ecologica
Cand esti nevoit sa-ti montezi o fosa septica ecologica deoarece in zona in care locuiesti nu exista canalizare este nevoie sa tii cont de anumite reguli de mentenanta pentru a nu afecta negativ sistemul septic si pentru a-i prelungi durata de viata. Acest lucru nu este benefic numai din punct de vedere financiar, dar te poate ajuta sa previi situatii neplacute cauzate de refulari sau mirosuri urate. [citește tot...]

Alte articole »

Trimite articol

publicitate

aparate foto digitale