28.02.2024 00:20

Educație adaptată

Educație adaptată
Galerie foto

Educația secolului al XXI-lea ar putea fi caracterizată în trei cuvinte: tehnologie, practică și mobilitate. Informarea și studiul ultimilor ani capătă o nouă culoare – de la zilele lungi și obositoare în biblioteci, tinerii studiază acum ore în șir de pe laptop, tablete, de pe telefoane inteligente, având acces permanent la Internet, „răsfoind” publicații online, enciclopedii virtuale și bloguri pline de prospețime. Manualele clasice sunt tot mai puțin utilizate.

De exemplu, în Coreea de Sud s-a renunțat deja total la manualul de școală tipărit. Informația digitală primează în preferințele surselor de informare, de unde și eLearningul, un subiect din ce în ce mai discutat. Tehnologia dar și „globalizarea pieței muncii” a evidențiat tot mai mult importanța pregătirii practice. Modelul educațional german a fost luat ca și exemplu pentru statele europene. Accentul fiind pus pe practica la angajatori, în sistemul dual, nume mari precum de exemplu Mercedes-Benz primesc până la 2.000 de ucenici anual, din care apoi, majoritatea rămân să lucreze în companie.

Un element cerut în prezent de mulți angajatori este multitaskingul, ceea ce înseamnă schimbarea rapidă a atenției și concentrării între activitățile derulate. Într-o lume atât de dinamică nu poți exista dacă nu dai dovadă de flexibilitate, chiar și atunci când vine vorba de orientarea în carieră. Cineva identifica recent trei caracteristici ale profesioniștilor care au reușit în domenii total opuse decât cele în care s-au școlit. Prima este legată de faptul că și-au înțeles punctele forte, abilitățile naturale, și au ales un domeniu profesional care le valorifică la maxim aceste puncte forte.

Urmează abilitatea de a învăță pe cont propriu și din inițiativă proprie. Din cărți, din articole, prin programe de training, de la alții, din practica proprie, etc. Iar ca al treilea punct, faptul că au înțeles că una este să ai o diplomă și alta e să produci rezultate reale, și s-au focalizat pe a învăța să producă rezultate, nu pe a acumula diplome.

 

 

 

Dan Luca